Движещият елемент на всяко едно
митническо производство са митническите процедури. Общо казано това са
необходимите действия на митническия орган, насочени към спазването от страна
на търговците на законите и правилата, регулиращи реда за износа и транзита на
стоки. Те се развиват в дълбочина по посока движението на стоките до
окончателното им оформяне - от вътрешна митница до напускането им на
митническата територия на страната ни. Чрез контролните процедури се
установяват факти и събития, регулират се допуснатите отклонения от правната
норма и се осигурява нормалното протичане на контрола. Следователно,
митническите процедури са функционален израз на контролното правомощие и проява
на неговите взаимосвързани елементи.
Деклариране на стоките - Съгласно чл.66
от Закона за митниците всяка стока, предназначена да бъде поставена под
митнически режим подлежи на деклариране за съответния режим. Местните стоки,
декларирани за износ, временен износ, пасивно усъвършенстване или митническо
складиране, се намират под митнически надзор от момента на декларирането им
пред митническото учреждение, до напускането им на митническата територия на
Република България, до унищожаването им или до анулирането на митническата
декларация.
Самото деклариране пред митническото
учреждение се осъществява писмено, по електронен път или чрез други действия, с
които държателя на стоките изяви желание да ги постави под митнически режим.
Представяне на стоките - Всички стоки
подлежащи на изнасяне от митническата територия на Република България трябва да
се представят в митническото учреждение на износа, с цел идентифициране и
проверка. Представянето може да се извърши и едновременно с подавенето на ЕАД,
но с разрешение на началника на митническото учреждение, това може да стане и
по-късно. Представянето на стоките, както и декларирането може да се извърши
лично от притежателя им или от упълномощен от него легитимен представител.
Проверка на документите и стоките -
Представените пред митническите контролни органи документи и стоки подлежат на
различни по съдържание проверки с документален и фактически характер. На
задълбочен документален контрол се подлагат преди всичко износната декларация,
транзитния документ (Карнет TIR, Карнет АТА или декларация Т), износната
фактура, товарителницата, необходимите документи (сертификати) за страната на
вноса и др.
Информацията от вече проверените
документи се съпоставя с фактическото състояние на стоките, т.е. осъществява се
физически контрол. Самата проверка на стоките може да се извърши в митническото
учреждение или на друго място, но с разрешение на началника му. И при двата
случая е необходимо разрешение от страна на митническите контролни органи за
товарене на стоките върху транспортното средство, дори когато по обективни
причини присъствието на митнически служител е невъзможно. След проверката и
оформянето на документите и огледа на стоките, се проверява и транспортното
средство, което ще ги транспортира до граница, т.е. дали то отговаря на
условията, установени в международните конвенции и спогодби.
Обезпечаване на евентуални митнически
вземания - През тази контролна процедура се преминава единствено когато става
въпрос за чуждестранни стоки с митническо направление реекспорт, оформено с
декларация Т. При транзитирането на местни стоки обезпечение не се изисква,
т.к. в момента Република България не прилага износни мита и на практика не е
възможно възникването на износно митническо задължение.
При реекспорта на чуждестранни стоки е
възможно възникването на вносно митническо задължение, ако стоките се отклонят
от митнически надзор или се констатира неспазване на поне едно от условията,
определени за поставянето им под съответен митнически режим. Предвиденото в
чл.101 от Закона за митниците обезпечение може да бъде учредено чрез издадена
от местна банка гаранция или чрез паричен депозит.
Вдигане на стоките - Ако не се
констатират нередности по отношение на горепосочените проверки, товарните
помещения на транспортното средство се затварят, поставят се метални пломби,
чийто номера се описват в митническата декларация с цел идентифицирането им на
граница. С това формалностите в митническото учреждение на износа приключват и
се разрешава потеглянето на транспортното средство.
Превозване на стоките до граница - От
момента на вдигането на стоките до пристигането им в получаващото (гранично)
митническо учреждение, те са под митнически надзор и могат да станат обект на
митнически контрол. Съгласно разпоредбите на режим Транзит, едно и също
транспортно средство може да се използва за натоварване на стоки от няколко
отправни учреждения, както и за разтоварване в няколко получаващи митнически
учреждения. Изключение от това правило се прави, когато стоките се придвижват
под покритието на Карнет TIR - тогава броят на отправните и получаващите
митнически учреждения не може да бъде по-голям от четири.
Когато митническите органи от отправното
учреждение сметнат за необходимо, могат да определят маршрут за превоз на
пратката до граница. По искане на отговорното лице или в случай на непреодолима
сила, превозвачът може да се отклони от определения маршрут, но това трябва да
стане с разрешението на най-близкото митническо учреждение, до което се намира
в дадения момент пратката.
Оформяне на документите на граница и
проверка - При пристигането на превозното средство на изходящо митническо
учреждение, посочено в транзитния документ, и в рамките на определения за тази
цел срок, на проверка се подлагат стоките, транспортните средства и
придружаващите ги документи. Изходящото митническо учреждение следва да се
увери, че представените стоки съответстват на декларираните, контролира и
удостоверява физическото им напускане на митническата територия на страната.
Когато при щателна митническа проверка се установи липса на стоки, това се
отразява върху представените формуляри на ЕАД и се уведомява митническото
учреждение на износа, а при установено по-голямо от декларираното количество
стоки се отказва износа им, докато не се извършат съответните формалности по
експорта им.
При констатиране на опит за нелегален
износ на забранени вещества, оръжия, културни и исторически ценности, защитени
растителни и животински видове или нелегален трафик на хора и др., се
задействат административно наказателните разпоредби на митническия контрол с
всички произтичащи от това последствия за закононарушителите.
Потвърждение от изходящо митническо
учреждение - Получаването от изходящо митническо учреждение на Формуляр 5 от
транзитната декларация или Волет №2 от първата двойка волети на Карнета TIR, се
счита за достатъчно доказателство, че износа на описаните в тях стоки
действитело е осъществен. Когато по една или друга причина в отправното
митническо учреждение не се получат тези доказателства, митническото учреждение
на износа уведомява възможно най-бързо титуляра на режима да представи
доказателства, че стоките са напуснали територията на страната. За такива се
считат заверена Квитанция по Приложение №19 към чл.257 от ППЗМ, удостоверяваща
редовността на транзитната операция за съответните стоки и/или митнически
документ за поставянето им под митнически режим в чужбина или негово надлежно
заверено копие.
Ако в тримесечен срок от изпращането на
уведомлението не се представят доказателства за извършена износна операция и
ако не става въпрос за чуждестранни стоки, износа не се счита за осъществен.
При недоказан по безпорен начин реекспорт на чуждестранни стоки извън
митническата територия на Република България, отправното митническо учреждение
взема мерки за събиране на съответните дължими суми (обезпечените митни
сборове).
Приключване на транзитната операция -
При износ на местни стоки, транзитната операция се счита за приключила в
момента на представяне на стоките и придружаващите ги документи в изходящото
митническо учреждение. Тази контролна процедура има доста по-сложно съдържание
при реекспорта на чуждестранни стоки. Независимо от вида на гарантиращия
документ (ефективна или банкова гаранция, Карнет TIR или Карнет АТА), ако
транзитната операция е извършена без резерви от страна на митническите органи,
се пристъпва към нейното приключване.
Освобождаването на гаранцията по
транзита на чуждестранни стоки с ЕАД се осъществява само при условие, че той е
завършил без нередности и стоките действително са реекспортирани.
Установяване на митническо нарушение -
Осъществявайки своята контролна дейност, митническите органи проучват,
установяват и наказват всяко нарушение или опит за нарушение на разпоредбите на
митническото законодателство, доколкото деянието не може да се квалифицира като
престъпление. При установено митническо нарушение се задействат административно
наказателните разпоредби на митническия контрол.
Обжалване на решения на митническите
органи - Виж подробно раздел Административно наказателно производство.
Няма коментари:
Публикуване на коментар