expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

ПРОЦЕДУРА ПО ОВОС ПРИ ИНВЕСТИЦИОННО ПРЕДЛОЖЕНИЕ

Какво представлява Доклада за оценка на въздействието върху околната среда?
Процедурата по ОВОС (Оценка на въздействието върху околната среда) е част от превантивните мерки, които трябва да бъдат предприети за ограничаване и намаляване на замърсяването върху околната среда.
Извършва с цел да се оцени въздействието на дадено инвестиционно предложение върху околната среда.

Доклад за оценка на съвместимостта като неразделна част от ДОВОС
Съгласно измененията на ЗБР(Закона за биологичното разнообразие) и ЗООС(Закон за опазване на околната среда) на инвестиционни предложения, които попадат в границите на защитени зони по Натура 2000, е необходимо освен оценка на въздействието върху околната среда, да се направи и оценка на съвместимост на съответното инвестиционно предложение с предмета и целите на защитената зона, в която попада.

Оценката за съвместимост се извършва от специалисти в съответната област, притежаващи необходимия опит и квалификация.

Защитените зони по НАТУРА 2000 са две групи – защитени зони по директивата за местообитанията и защитени зони по директивата за птиците.

Защо е необходимо да се прави ОВОС?
ОВОС се прави, за да се оцени допустимостта на дадено инвестиционно предложение.

В Доклада по ОВОС се оценява същността на дадена технология, дейност или строителство и съответното им влияние върху околната среда.

Оценяват се различните алтернативи за реализация на дадено инвестиционно предложение, както по избрана технология, така и по местоположение.

Задължително се разглежда и нулевата алтернатива, при която инвестиционното предложение няма да бъде реализирано.

Какво включва ДОВОС?
В ДОВОС се прави оценка на въздействието на инвестиционното предложение върху компонентите на околната среда; оценяват се отрицателните въздействия върху тях и се препоръчват мерки за намаляване и прекратяване на отрицателно въздействие върху околната среда.

Компонентите и факторите на околната среда, които са включени в ДОВОС са следните: Атмосфера, Атмосферен въздух, Води, Почви, Земни недра, Ландшафт, Природни обекти, Минерално разнообразие, Биологично разнообразие, Генно модифицирани организми, Отпадъци, Здравен риск и други.

В най-общи линии Доклад за ОВОС включва следните раздели:
1) Описание на инвестиционното предложение, където подробно се разглеждат всички фактори, които биха оказали отрицателно въздействие върху компонентите на околната среда, вкл. отпадъчни, газови емисии, отпадъчни води, твърди отпадъци, енергетични замърсители, необходими площи и т.н.
2) Възможни алтернативи за реализация на инвестиционното предложение. В този раздел се прави оценка на избраната технология и площадка, с алтернативните варианти. Доказва се предимството на избраната технология и площадка. В случаите, когато инвестиционното предложение е включено в Приложение 1 на ЗООС, избраната технология се сравнява с най-добрите налични технологии (НДНТ). Сравнението с НДНТ се оформя като отделно приложение към ДОВОС.

Кои инвестиционни предложения подлежат на оценка на въздействието върху околната среда?
На оценка на въздействието върху околната среда подлежат инвестиционни предложения, които има вероятност да окажат значително отрицателно въздействие върху околната среда.

Министерството на околната среда и водите, във връзка с хармонизиране на българското и европейското законодателство, е разработило списък на дейностите, които подлежат на ОВОС. Тези дейности са публикувани в Закона за опазване на околната среда – Приложение 1 и Приложение 2.

В Приложение 1 попадат дейностите, които задължително подлежат на ОВОС. Това са дейности, свързани със значителен риск да увредят компонентите на околната среда.

В Приложение 2 са включени дейности, за които е необходима допълнителна преценка за необходимостта от ОВОС.

Кой извършва оценката на въздействието върху околната среда?
Оценката на въздействието върху околната среда се извършва от колектив регистрирани в МОСВ експерти и ръководител.

Оценката на въздействието върху околната среда, за всеки отделен компонент се извършва от експерт-специалист в съответната област.
Например Оценка на въздействието на инвестиционното предложение върху качеството на атмосферния въздух се извършва от специалист по атмосферен въздух, регистриран като експерт по съответния компонент в МОСВ.
Обикновено един колектив, извършващ ОВОС се състои от около 12-15 човека.

В кой етап от инвестиционния проект се прави ОВОС?
Оценка на въздействие на околната среда се извършва в най-ранен етап от реализацията на дадено инвестиционно предложение.

След провеждането на предпроектните проучвания е необходимо да се подаде уведомление до компетентния орган (РИОСВ или МОСВ), на базата, на което се взема решение за последващите стъпки. Възможно е, още на този етап, компетентният орган да даде становище, че не е необходимо изготвянето на ОВОС или предоставяне на допълнителна информация. При положително становище по ОВОС, на етап уведомление, не е необходимо извършването на ОВОС.

Каква е нормативната процедура по ОВОС?
Процедурата по ОВОС преминава през няколко нормативно определени етапа, които са задължителни, съгласно българското законодателство.

Етап 1. Уведомяване на РИОСВ/МОСВ и засегнатото население за инвестиционно намерение.
Уведомлението представлява кратка анотация на инвестиционното предложение, на базата, на което компетентния орган взема решение за следващите стъпки.

Възможните решения на компетентния орган са:
- Инвестиционното предложение подлежи на ОВОС;
- Необходимо е да се представи допълнителна информация за преценяване на необходимостта от ОВОС;
- Инвестиционното предложение не подлежи на ОВОС.

Етап 2. Предоставяне на допълнителна информация за преценяване на необходимостта от ОВОС.
Допълнителна информация се предоставя след поискването на такава от компетентния орган. Тя се изисква за инвестиционни предложения, които попадат в Приложение 2 на Закона за опазване на околната среда.Възможните решения на компетентния орган са:
- Необходимо е изготвяне на ОВОС;
- Не е необходимо изготвяне на ОВОС и инвестиционното предложение може да бъде реализирано при спазване на условията, записани в решението.

Етап 3. Извършване на консултации и определяне на обхвата на ОВОС. Това е първият етап от същинската процедура по ОВОС. В този етап се изготвя описание на инвестиционното предложение, което се изпраща до всички заинтересовани лица и ведомства. Част от организациите, с които трябва да се проведат консултации са посочени от МОСВ/РИОСВ, а останалата част са по преценка на инвеститора.

Консултации, в повечето случаи, се провеждат с РИОСВ, МОСВ, МЗ, РИОКОЗ, Басейнова дирекция, НИПК, Кмет, неправителствени организации, Засегнатото население и други, в зависимост от конкретния случай.

Етап.4. Изготвяне на задание за обхват и съдържание на ОВОС.
На базата на проведените консултации и в съответствие с наредбата за ОВОС, инвеститора изготвя Задание за обхват и съдържание на ОВОС.
- Заданието за обхват и съдържание на ОВОС се внася в РИОСВ/МОСВ за съгласуване.
- МОСВ/РИОСВ одобрява Заданието за обхват и съдържание на ОВОС, като изразява становище за допълнителните компоненти и фактори, които е необходимо да бъдат оценени в ДОВОС.

Етап 5. Доклад за ОВОС
Инвеститорът възлага изготвянето на Доклад за ОВОС на екип от регистрирани експерти по ОВОС.
След изготвяне на доклада за ОВОС, той се внася за оценка в МОСВ/РИОСВ.МОСВ/РИОСВ оценяват Доклада за ОВОС
Възможните оценки на ДОВОС от компетентния орган са:

А - предоставена е пълна информация без пропуски и слабости;
Б - предоставена е информация с незначителни пропуски, които не са важни при вземането на решение;
В - предоставена е информация с пропуски, които не са от съществено значение при вземането на решение;
Г - предоставена е недостатъчна информация за вземане на решение, но изискваща сравнително малка допълнителна работа;
Д - крайно недостатъчна информация с много пропуски и слабости, което не позволява вземането на решение.

При оценки А, Б и В процедурата по ОВОС продължава.
При оценка Г Докладът по ОВОС се допълва и внася отново в МОСВ/РИОСВ за оценка.
При оценка Д докладът за ОВОС се връща за цялостна преработка.

Етап 6. Обществено обсъждане.
След получаване на положителна оценка по ДОВОС, инвеститорът организира обществено обсъждане на ДОВОС.
В общественото обсъждане участват всички заинтересовани страни, които могат да изразят своите становища, мнения и препоръки.
За провеждане на общественото обсъждане инвеститорът осигурява едномесечен достъп до доклада за ОВОС, като в средствата за масова информация обявява къде и кога ще се проведе общественото обсъждане и къде заинтересованите лица могат да се запознаят с Доклада за ОВОС.
След провеждане на общественото обсъждане, протокол от него, заедно с всички изразени становища, се внасят в МОСВ/РИОСВ.

Етап 7. Вземане на решение по ОВОС.
Въз основа на Доклада за ОВОС и протокола от общественото обсъждане, МОСВ/РИОСВ насрочва експертен съвет за вземане на решение по ОВОС.
Възможните решения по ОВОС са:
- Одобрява реализацията на инвестиционното предложение
- Не одобрява реализацията на инвестиционното предложение

Какво следва след приключване на процедурата по ОВОС?
След приключване на процедурата по ОВОС инвестиционното предложение е получило одобрение от МОСВ/РИОСВ да бъде реализирано.
В зависимост от същността на инвестиционното предложение, другите процедури и разрешителни, съгласно изискванията на ЗООС, които инвеститорът трябва да получи са:
- Комплексно разрешително – изисква се за инвестиционни предложения и технологии, които са включени в Приложение 4 към ЗООС;
- Разрешително по чл. 37 от ЗУО;
- Програма за управление на отпадъците;
- Разрешително по чл. 104 от ЗООС за предотвратяване на големи производствени аварии





Няма коментари:

Публикуване на коментар