Характеристика на банковите иновации -
Новите продукти и технологии, които се реализират на пазара, представляват
иновации.
Новацията може да се определи още като
прекратяване на задължение чрез установяване на ново задължение, чрез съответно
договорно споразумение, в резултат на което се получава нововъведение.
Иновациите, които функционират във
финансовата сфера, са финансови иновации. Една част от финансовите иновации се
създават в банките под формата на банкови продукти или операции и се наричат
банкови иновации. Банковите иновации са осъществените под формата на банкови
продукти или операции, крайни резултати от иновационната дейност на банките.
Банковите продукти са комплекс от
взаимносвързани банкови услуги и операции, насочени за по-доброто задоволяване
на потребностите на клиентите от отделни видове банкови дейности.
А. Видове нови банкови продукти биват:
единични и широко разпространени (масови).
1. Единичният банков продукт има строго
определен кръг купувачи и затова той се пуска, за да задоволи предварително
известни потребности.
2. Широко разпространените, масови
продукти, нямат ясно изразена индивидуалност и особени характерни черти.
Масовите банкови продукти се пускат за задоволяване на нуждите на широк кръг
потребители и инвеститори.
Новите масови банкови продукти могат да
бъдат: лимитирани и нелимитирани.
- На лимитираните банкови продукти
обемът или количеството за предлагане се лимитира. Този обем се определя при
пускането на продукта. Величината на обема зависи от редица фактори като:
размера на уставния капитал на банката, търсенето му от клиентите и др. Към
лимитираните банкови продукти се отнасят акциите, облигациите, видовете
кредитни договорености и др. Тези продукти се пускат за уреждане на
разплащанията с отделните купувачи.
- На нелимитираните банкови продукти
количеството на предлагане не са ограничава. Този продукт се пуска за уреждане
на разплащанията с потенциалните купувачи. Конкретният брой на купувачите обаче
трудно може да се определи с точност.
Новите банкови продукти могат да бъдат
във вид на имущество и имуществено право.
- Имуществото е материален обект на
собственост като: пари, кюлчета злато, монета, ценни книжа и др.
- Имуществено право е възможността да се
владее, да се разпорежда и ползва определено имущество.
Банковите операции са комплекс от
взаимно обусловени действия на банката и клиента, провеждани от името на
банката и водещи до преместването на парични средства за решаването на
конкретни икономически задачи.
В качеството си на нов продукт банковата
иновация се проявява само в процеса на нейната реализация на финансовия пазар
или в банката.
Степента на търсенето, която имат
купувачите на банковия продукт или операция, определя и степента на новост на
различните видове нововъведения. Равнището на търсенето на новия продукт
определя равнището на неговата полезност и степента на неговата новота.
За характеризирането на иновациите от
особено значение е категорията „време". Всяко ново явление е обусловено от
времето. Банката, която първа излиза на пазара със своите иновации и заема
своята ниша на пазара, бързо си създава имидж, с който конкуренцията е трудно
да се бори.
Развивайки се във времето, банковите
иновации преминават през редица фази, които като цяло са техният жизнен цикъл.
Жизненият цикъл на банковите иновации е периодът от времето, през което
банковите продукти или операции имат активна жизнена сила и носят на банката
като създател и продавач на иновации определена печалба.
Тясната взаимосвързаност между времето и
съществуващите ресурси в единен процес обуславя значимостта на концепцията за
жизнения цикъл на банковите иновации за дейността на банките. Жизненият цикъл
на банковите иновации се различава по вида на финансовите иновации. Тези
различия засягат преди всичко особеностите на развитието на самия цикъл,
различните етапи в развитието му и тяхната продължителност вътре в цикъла. Видовете
и броят на отделните етапи определят особеностите на една или друга банкова
иновация. В същото време във всяка иновация може да се определи нейна
фундаментална база, която характеризира самостоятелните стадии на жизнения
цикъл.
Б.Основните стадии в развитието на новия
банков продукт са:
• Създаването на новия банков продукт
• Представянето на продукта на пазара
• Разрастване на пазара
• Стабилизиране на пазара
• Намаляване на паза
• Рязко спадане на обема на продажбите
Банковите операции се реализират в две
основни направления:
- вътре в банката;
- на междубанковия пазар.
Основните етапи на жизнения цикъл на
новите банкови операции са:
- Разработка на процедури за банкова
операция и нейното оформяне във вид на документ, свързан с организацията на
иновационния процес.
- Реализация на банковата операция- това
е нейното прилагане в практическата дейност на конкретната банка или нейната
продажба на финансовия пазар.
- Стабилизация на пазара - показва
наситеността на пазара с тази операция.
- Спадане на продажбите- обемът на
реализация рязко намалява до пълното прекратяване на продажбите.
В. Възникването и развитието на
иновациите в банковото дело се обуславя от следните основни причини:
•Стремежа да се надминат конкурентите и
непрекъснатото развитие на предприемаческия дух;
•Възникващите периодични кризи в
банковата сфера, което стимулира финансистите да обръщат повече внимание на
устойчивото развитие на банката;
•Дейността на финансовите пазари в
развитите страни, което дава информация за банковите иновации в тях.
Някои от съвременните банкови иновации
са: Електронни карти за разплащане, Междубанкови електронни преводи на парични
средства на търговски обекти, Банково обслужване на клиентите по домовете и на
работните места.
Електронни карти за разплащане-
Функционирането на системата за електронни разплащания се основава на
внедряването на електронните пластмасови карти и включва в себе си възможности
за операции с банкомати, с електронни системи за разплащания с населението в
търговските обекти, системите за банково обслужване на клиентите по домовете
или на работните места.
Съществена особеност на тези карти е
обстоятелството, че независимо от степента на тяхното усъвършенстване, на тях
се съхранява определена информация, която може да се използва за различни цели
като: средство за достъп до компютър, като пропуск за достъп до съответно
учреждение, за заплащане на телефонни разговори и др. В паричното обращение
електронните карти са едно от съвременните средства за организация на
безналичните плащания.
А.Условно пластмасовите карти могат да
се разделят на две групи:
1. Магнитни, към които се отнасят:
- Кредитните карти- Банковата кредитна
карта дава възможност на нейния притежател при покупка на стоки и услуги да
отсрочи плащането. Всеки картопритежател има определен лимит за кредитиране по
открита му заемна сметка, ако финансовото му състояние удовлетворява банката.
Предимствата на използването на
кредитните карти са свързани с развитието на безналичните плащания;
намаляването на издръжката на паричното обращение; повишава се
конкурен-тоспособността и имиджа на банката; плащанията са гарантирани и др.
Проблемите при използването на
кредитните карти са свързани основно с незаконните операции, които се
извършват с тях.
- Дебитните(платежните) карти- Дебитните
карти са потенциалната алтернатива на наличните пари, чековете и кредитните
карти в търговията на дребно. Дебитните карти се използват за разплащане за
стоки и услуги, чрез пряко задължаване на банковата сметка на платеца със
съответната сума. Тук няма възможност да се извършат разплащания при липса на
средства по сметката на клиента. Изключенията са за клиенти, които имат
разплащателна сметка за овърдрафт
- Чековите гаранционни карти- Чековите
гаранционни карти се използват за гарантиране на чека на клиент
картопритежател.
- Карти с фиксирани покупателни
възможности и др.- Картите с фиксирани покупателни възможности са най-простите
карти.
2. Електронни многофункционални карти
като: Микропроцесорната карта е своеобразна електронна чекова книжка, която
дава информация за направените операции, която може да се чете на екрана на
терминала. Повечето от тези карти имат 2-3 зони, една от които е секретна. Те
са с енергонезависима програмируема постоянна памет.
Основните видове микропроцесорни карти
са:
• Карти с памет
• Смарт карта
• Суперсмарт карти- микропроцесорни
карти.
Междубанкови електронни преводи на
парични средства на търговски обекти- Използването на нова съвременна
електронна техника за подобряване на обслужването на клиентите е свързано и с
предоставянето на електронни услуги в магазините.
Тази система има редица предимства за
клиентите. Някои от тях са:
• Бързина при извършването на
операцията.
• Намаляване на разходите на средства за
плащане на услуги на банката
• Бързо заверяване на сметката на
продавача, в сравнение с другите начини.
• Намаляване на документооборота и
издръжката на обра-щението.
• Гарантираност на плащанията и сигурна
защита от злоупотреби.
• Възможност да се купи необходимата
стока без пари в брой и др.
Проблемите, свързани със системата
ЕФТПОС, се изразяват в следното:
•
няма сто процента гаранция за надеждност на оборудването;
• по-високите разходи за техниката и
съответното участие на банките, търговските фирми и правителството;
• по-голямата достъпност до сметките на
клиентите може да наруши конфиденциалността на операциите, в резултат на което
да се увеличат злоупотребите, кражбите и др.
Банково обслужване на клиентите по
домовете и на работните места - Банковото обслужване на клиентите у дома и на
работното място е самостоятелна форма на банкови услуги на населението, въз
основа на използването на електронна техника. Тези системи дават възможност на
клиента на банката да използва екрана на телевизора, персоналния компютър,
свързване по телекомуникационни връзки, т.е. на телефон или видео, с банковия компютър.
Банковите операции по тази система могат да се извършват на практика
непрекъснато.
Основните операции, осъществявани по
системата за домашно банкиране, могат да се сведат до следните:
• Осъществяване на преводи по сметки на
клиенти;
• Изготвяне на ежедневен баланс;
• Плащане на различни видове услуги;
• Осъществяване на сделки с ценни книжа;
• Изучаване на банковите инструкции и
правила за работа;
• Поръчване на издаването на чекова
книжка и др.
Сред най-съществените проблеми на тази
система са цените, които трябва да плащат клиентите за ползването на услугата и
постоянната необходимост от модернизация на системата за комуникация от страна
на банките.
В бъдеще обслужването на клиентите от
банките по домовете ще се превърне в основна форма на безналични разплащания и
оказване на услуги на населението. Обединяването на услугите, свързани с
използването на банкоматите, видовете банкови карти и услуги ще създадат
предпоставки за създаване на единна банкова система за видеоуслуги в дома.
В съвременни условия е невъзможно
развитието на който и да е бизнес без достъп до световната компютърна система
Интернет. С появата на нови видове програмни продукти и нови компютри се откри
реална възможност за цялостно автоматизиране на банковите дейности. Основните
направления, по които се развива тази автоматизация, са:
• Електронна обработка на книжните
финансови документи;
• Компютризация на сметководните и
платежни операции;
•Внедряването на система за връзка между
отделните работни места и между банките.
По този начин се разкриват възможности
за ползването на колективна информация, а с ползването на Интернет- и
възможности за излизане на международно равнище.
Към иновационните банкови операции се
отнасят още форфетинговите операции; валутно-лихвените суапи; фючърсните
сделки, факторингът, лизингът и др., които ще бъдат разгледани във връзка с
валутната дейност на банките в учебните дисциплини Международни финанси,
валути и валутни сделки и др.
Иновациите по принцип са свързани с
високите технологии. Не трябва да се забравя обаче, че добрите идеи и новите
процеси във финансовата сфера могат да възникнат абсолютно независимо от
равнището на технологията и информационната техника. Ефективността и надеждността
на съвременните банки се определя преди всичко от иновационните процеси, които
са в основата на преструктурирането на реорганизацията и моделите на
поведение. Тези процеси като цяло обуславят намаляването на разходите в
банките и създаването на по-рационална структура на банковия бизнес
Няма коментари:
Публикуване на коментар