Страната ни като зимна и ски дестинация
е на картата на Европа с качество, с условия и с цени, заради които утвърдени
пазари вече отстъпват зад нас. И докато Швеция е загубила 60% от британския
пазар, ние вече сме с 3 на сто напред. Някой би казал, че щеше да е радостно,
ако бяха 13 или повече. Кризата в Европа обаче продължава да е факт, а
съревнованието между курортите на Стария континент никога не е било така
ожесточено
Затова само от туристическия бранш знаят
какво значи ръст в броя на посетителите. Всъщност увеличение има от Германия и
от така желаната Русия, а също и от Румъния. За първи път северните съседи
идват не на прибежки за един уикенд, а избират цяла ски ваканция у нас.
Гърците, които са изнурени от налаганите им финансови ограничения в собствената
им държава, намират спокойствие и удоволствие в нашите СПА курорти, където
цените им се струват като подарък – все пак и най-нископлатеният грък получава
поне 700 евро на месец. Разработването на летище Пловдив също допринесе за
ръста на туристите, защото едно е да пътуваш от сърцето на страната, друго е
всеки път да потегляш от столицата.
В рамките на месец у нас се провеждат
две световно значими ски събития – едното в Пампорово, другото в Банско.
Достатъчно е човек да е запален любител на зимните спортове, за да види
постоянно повтарящите се реклами за провеждането на световната ски купа у нас.
Феноменалната Линдзи Вон с широка усмивка кани своите почитатели да я гледат в
България; носителят на малкият кристален глобус хърватинът Ивица Костелич
обещава от ефира на Евроспорт: „Приятели, ще се видим в Банско!”, лицата на
световния ски елит махат от екрана и повтарят заедно: „До скоро в България!”
Именно защото българският туризъм се
нуждае от добро ускорение, от доверие, от авторитет, за първи път президентът
Росен Плевнелиев отиде в Пампорово, за да каже на целия свят, че вярва в
бъдещето на зимния туризъм у нас. Колкото и да са добри, колкото и да са
прочути по света, малцина са спортните деятели, които са приветствани от
държавен глава по време на състезание.
От туристическия бранш не крият, че все
още твърде много трябва да бъде изградено по отношение на инфраструктурата.
Става дума не само за пътищата, но и за бързата им и адекватна поддръжка, за
задължителни правила по отношение на водачите на леки коли, за да не се повтаря
година след година трагедията, наречена „грък в Банско се върти в кръг и
боксува”. Много трябва да се вложи в паркинги, в удобства за гостите
Родните ресторантьори, въпреки
максимата, че ден година храни, трябва да понаучат нещичко от австрийските си
колеги и за това, че се печели от постоянния апетит на гостите, а не от
ресторантьорската им мечта за светкавична печалба.
За да станат конкурентни родните
курорти, задължително трябва да минем през обновяване и умножаване на
лифтовете, разширяване на ски трасетата, многократно увеличение на местата за
почивка. Единствената причина в Австрия хората да не се прескачат по пистите е,
че те са достатъчно широки. Туристите се хранят и отдъхват на места, чиято
гледка спира дъха, защото заведенията са построени там, където ефектът от
гледката е най-поразителен. Десетки любителски снимки на въздушните тоалетни от
един австрийски курорт могат да бъдат намерени в мрежата. Липсата на опашки
пред лифтовете в тамошните курорти се дължи на факта, че само в един регион те
са над 800, а броят на машините за изкуствен сняг е достатъчен да побелее
планината и в топъл юнски ден. Туризъм без съвременно строителство просто не се
случва!
У нас изопаченият спор за опазване на
околната среда е сякаш инспириран от желанието да си живеем в 70-те години на
миналия век. Затова паркингите по зимните курорти приличат на умален вариант на
Северния ледовит океан, а заведенията по пистите по уж екологични причини са
бараки – кога с дървен обков, кога без.
Факт е, че България е единствената
държава членка на Евросъюза, която е оградила една трета от териториите си в
НАТУРА 2000, от което не печели природата, защото няма основание за инвестиции
в нея; губят хората, защото качеството на туризма не може да постигне
световните нива; губят инвеститорите, които трябва да се примиряват със старите
технологии. Все пак никой не обвинява австрийците и швейцарците, че убиват
планините, но за сметка на това там прекрасно печелят от балансирана
инфраструктура и туристически бизнес.
Проучване отпреди дни сочи, че над 70%
от жителите на общините Банско и Разлог искат изграждане на втори кабинков лифт
в Банско
Именно най-атрактивните европейски
курорти доказват, че опазването на околната среда не означава тя да не бъде
пипана, а да бъдат направени такива разумни инвестиции, в резултат на което
общините да стават по-богати и вложенията в природата да са все по-ефективни.
Според представители на туристическия
бранш увеличеният приток на гости към зимните ни курорти несъмнено се дължи и
на повишеното качество, предлагано от хотелиерите. Отдавна забравена е удобната
максима, че човек отива в хотела не да спи, а за купон и за ски. Хотелиерите
вече знаят, че добрите туристи изискват комфорт, обслужване, добра прехрана,
гостоприемство, усмивки.
Още една добра възможност се отваря пред
страната ни, за която от туристическия бранш вече доволно потриват ръце. След
решение на МС у нас безпроблемно ще влизат посетители с шенгенски визи. Така
всеки гражданин на коя да е държава по света, който е получил достъп до
шенгенските държави, може да бъде и наш турист. Отдавна желаните от бранша
турски гости също ще започнат все по-често да идват у нас, защото собствениците
на бизнес паспорти ще са добре дошли по всяко време.
Казано накратко: мечтите на работещите в
туристическия бранш започват една след друга да се сбъдват: сняг; силна международна
реклама; улеснено посещение на гости от държави, с които сме във визов режим.
Няма коментари:
Публикуване на коментар