expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

ДАНЪКОПОДОБНИ ПРИХОДИ

В тази тема накратко ще разгледаме групата на данъкоподобните приходи. Централно място в тази тема заема характеризирането на таксите. Накратко ще бъдат характеризирани патентите, приносите и другите плащания.


1. Такси – същност и видове
Данъкоподобните приходни форми, наричани още „квази данъци“ са своеобразна „цена“ на публично произведените и доставени блага, които обаче, са продукт на публичния избор, а не на пазара. Те са инструмент на фиска, който се прилага на „принципа на ползата“, което предполага възможност за изключване от потреблението на благото. Таксите широко се използват от държавата за финансиране на различни стоки и услуги (ползването на инфраструктурни обекти, здравни и образователни услуги, административно обслужване и др.). „Квази-данъците“ включват таксите, приносите, патентите, лихвите, глобите, конфискациите и др. Тези плащания се различават от данъците. Различията са, както в характера и мотивите за облагането, така и в размерите и начините за определяне на вноските. Прилагането на такси има отношение към ефективността от използването на ресурсите в стопанството. Мотив за тяхното плащане е действието на държавни и местни органи на властта и управлението, предизвикано от гражданите, по повод на искането на дадена услуга. По този начин се осигурява издръжката на институциите, които се занимават с административни и други услуги за гражданите. Освен това плащането въздейства на гражданите да прибягват до услугите само тогава, когато е необходимо.

Между таксите и данъците има съществени различия. Те са а) таксата е еквивалентно плащане за извършената услуга за разлика от данъка б) плащането на такса, за разлика от данъка, може да осигури ефективност в публичния сектор в) плащането на таксите, за разлика от данъците, е доброволно и за реално получени услуги г) при плащане на таксите, за разлика от данъците, не се вземат предвид доходът и платежоспособността на платеца
Броят на таксите се определя от мащабите и развитието на услугите, предоставяни от държавните и местните органи.

Независимо от това, те могат да се групират и анализират, както следва:
а) Според характера на плащането – биват общи – събирани от всички държавни институции, и специфични (ведомствени)
б) Според начина за определяне биват прости (постоянни) и пропорционални на извършената услуга
в) Според бюджетното звено, в което се внасят се делят на държавни (централни) и местни
г) Според начина на събиране са непосредствени (плащани в брой) и посредствени плащания, чрез облепване на документите с таксови марки или чрез използването на специална (гербова) хартия.

Държавните такси са свързвани предимно със заплащане на услуги, извършвани от съдилищата и държавни институции. В съдилищата се предоставят различни видове услуги като регистрация на фирми, сдружения, фондации и др. Държавни такси се плащат за издаването на лицензи за упражняване на дадена дейност и производство, за патенти, за издаване на паспорти, за издаване на визи за пътувания, за носене на оръжие и др. Таксите могат да се обособят като ведомствени – за отделните ведомства и държавни институции и общи.

Най характерни са местните такси не само поради разнообразния характер на предоставяните услуги от местни органи, но и затова, че формират значителна част от приходите в местните бюджети и осигуряват издръжката на местната администрация. Размерът на местните такси се определя от местните органи в проценти, промили или в абсолютна сума за отделните видове административни услуги.

Местните такси включват: такси за битови отпадъци, такси за ползване на пазари, тържища, тротоари, площади, улични платна, панаири и терени с друго предназначение, такси за детски ясли, градини, домове за социални грижи и други форми за социално обслужване, курортни такси, такси за добив на кариерни материали, такси за технически услуги, такси за административни услуги, такси за кучета, такси за гробни места и такси за охрана и опазване на земеделски имоти и др.

Таксата за битови отпадъци засяга всички домакинства, има задължителен характер и се заплаща за събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битови отпадъци, както и за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места. Размерът на таксата е годишен и се определя за всяко населено място с решение на общинския съвет, въз основа на план-сметка на разходите. Таксата се изчислява в промили спрямо данъчната стойност на недвижимите имоти и се заплаща с данъка върху недвижимите имоти като се събира от общините (Отдел местни данъци и такси от 2007 г.). Плащането става на четири равни вноски, а на предплатилите цялата сума до 31.03 се прави 5% отстъпка. Не се събира такса за имотите, за които не е организирано сметосъбиране и сметоизвозване, и за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване, когато не е организирано от общината.

Таксите за ползване на пазари, тържища, тротоари, площади и др.  – заплащат се от физически и юридически лица, в зависимост от зоната, в която се намират терените. Зоните се определят от общинския съвет. Таксите са в абсолютна сума на квадратен метър за ден, месец, или част от месеца. Обикновено таксите се заплащат при издаване на разрешението за посочения период.

Таксите за детски ясли, градини, домове, лагери и др. – те са диференцирани за дни, седмици и месеци, на седмични, целодневни и полудневни. Освен това, се диференцират и според доходите на член от семейството. Не се заплащат такси за деца, чиито родители са инвалиди, за деца на неизвестни родители, децата на загинали при производствени аварии и природни бедствия, за деца с тежки хронични заболявания и за всяко трето и следващо дете на многодетни родители. Прилагат се и други намаления на таксите. Учениците, които ползват общежитие, плащат месечна такса, а лицата, ползващи домовете за социални грижи, заплащат месечна такса съответстваща на реалната издръжка на едно лице. Не се събират такси от лица, които нямат лични доходи и спестявания.

Курортна такса – заплаща се за почивка от лицата пребиваващи в курортно селище, едновременно с адресното им регистриране. Не се заплаща такса за лица до 18 г., за редовни студенти и за лица над 60 г. За курортите от национално значение таксата е от 1 до 3 лв. на ден, а за курортите от местно значение от 0,5 до 1 лв. на ден на едно лице. Таксите се събират от физически и юридически лица, които предоставят обекти за нощуване и се внасят в бюджета на общината до 15 число на следващия месец.

Таксите за добив на кариерни материали – заплащат се от физически и юридически лица, които добиват материалите. Лицата, на които е предоставена концесия, включваща и добив от съответното находище, не заплащат такси. Таксите се определят за всеки вид кариерен материал по отделно върху брутния добив. Заплащат се месечно или преди добива при временните или еднократни разрешения. Внасят се в приход на общинския бюджет по местодобиването на кариерния материал.

Таксите за технически услуги, извършвани от общината, обхващат дейностите във връзка с териториалното и селищно устройство, архитектура, строителство, благоустройство, кадастъра на селищните и извънселищните територии. Заплащат се от физически и юридически лица, ползватели на услугата. Размерите на таксите са диференцирани, според характера на услугата. От тези такси се освобождават държавните и общинските органи, организациите на бюджетна издръжка и БЧК.

Таксите за административни услуги – те са за извършени услуги във връзка с гражданското състояние. Те са диференцирани, в зависимост от издаваните документи. Не подлежат на таксуване услугите за съставяне на акт за раждане, на акт за граждански брак, за смърт, за отбелязвания, допълвания и поправки на актовете за гражданско състояние, за учредяване на настойничество и назначаване на попечител, за поддържане на регистъра по гражданското състояние и за издаване на удостоверение за наследствена пенсия. Такси се събират за издаване на разрешения за продажба на тютюневи изделия, за складиране и продажба на дребно на вина, спирт и сиртни напитки, за продажба на едро и за издаване на други разрешения. Таксите се заплащат от лицата при предявяване на искането.

Такси за кучета – заплащат се за регистрация на кучета в градовете от собствениците им, в размер от 15 до 20 лв. Освобождават се от такса кучета инвалидите, самотните граждани над 65 г., кучетата за опазване на селскостопанските обекти и стада, специалните кучета в системата на МО и МВР и други организации на бюджетна издръжка, кучетата за научноизследователски и медицински цели и кучетата на планинските контролно-спасителни служби

Такси за гробни места -  те са диференцирани, според годините – над 8 години до 15 години или за вечни времена и според зоните като размерът варира от 10 до 200 лв.

Такси за охрана и опазване на земеделските имоти – събират се от собствениците или ползватели на земеделските имоти. Таксите са годишни и са диференцирани, според видовете култури от 1 до 3 лв. на декар.

И накрая трябва да отбележим, че стопанската дейност изобилства от примери за публично доставяни блага, които генериратвъншни ползи, като услуги в сферата на здравеопазването, образованието, културата и др. потреблението на тези блага се таксува и приема формата на съответните видове такси. Например, във висшето образование учащите се заплащат една част от нормативната издръжка, която ежегодно се определя от МС и приема формата на приход по бюджетите на университетите. Някои от публичните блага не се таксуват и заплащат от потребителите като например ваксинирането на децата. Ваксинирането, обаче, срещу грип е обект на таксуване и заплащане на здравните служби.


2. Патенти
Патентите са плащания за узаконяване упражняването на даден занаят или извършването на определен вид услуги, производствена и търговска дейности. Тези плащания приемат формата на патентен данък, т.е данък върху дохода. Облагането е с глобална сума, като данъчната основа е съобразена с характера на занаята, видовете услуги или производствената и търговска дейност. Патентите заместват личния подоходен данък за физическите лица и данъка върху добавената стойност. За облагане с окончателен годишен (патентен) данък са характерни следните условия: да се упражнява определена стопанска дейност, годишният доход да е под 50 000 лв. за предходната година и да не са регистрирани по смисъла на ЗДДС. Когато в последователни 12 м. предприятие е прекратило дейността си и е образувало ново предприятие или е предприело дейност със същия или сходен предмет и сумарният оборот на двете е повече от 50 000 лв. от следващата година за предприятието или дейността се прилага общия ред за облагане с данъци.

Съществено е, че патентният данък не е съобразен с платежоспособността или дохода на лицата, а е фиксиран или окончателен за годината. Той може да се приеме като разновидност на данъка върху дохода на физическите лица, а тъй като се плаща и от някои юридически лица – и като разновидност на корпоративния данък. Фиксираният размер на данъка стимулира за увеличаване на доходите и относително намаляване на данъчното бреме. Прилагането на патентно облагане се налага, както от съображения за избягване неплащането на данъци от една голяма група лица и еднолични търговци, така и поради техническите трудности във връзка са отчитането и декларирането на доходите за облагане с данъци. Броят на лицата е много голям и техните сделки почти не се регистрират и документират, което затруднява данъчното облагане и стимулира развитието на скритата икономика.

В групата на данъчни субекти на патентния данък са собственици или наематели на хотели, ресторанти, барове, магазини, складове на едро, паркинги и занаятчии, които предлагат и голям брой услуги: транспортни, таксиметрови, дърводелски, шивашки, авторемонтни, бръснаро-фризьорски, водопроводни, фотографски, ремонт на битова техника и още много други (компаньонки, масажистки, гадатели, заложни къщи и др.).
За всяка група патентният данък е фиксиран и е съобразен с категорията на населената зона и е свързан с обективни показатели за единица от дейността. Например, за хотел е фиксиран за едно легло, според категорията, за едно място в ресторант, за един квадратен метър търговска площ и др. като годишният размер се образува като сума от броя на използваните единици.

Като недостатък на патентното облагане е липсата на връзка между дохода и данъчното задължение, което се счита за несправедливо. В същото време са налице две съществени ползи, а именно легализиране на редица дейности и услуги, което изключва избягване на данъка, и плащането на глобална сума стимулира за по-висока ефективност и реализирането на по-големи доходи, което относително намалява тежестта на данъчното плащане.

Лицата, които се облагат с окончателен годишен данък подават всяка година декларация, в която декларират обстоятелствата, свързани с определянето на данъка. Данъкът се внася на три равни части, а когато се заплати до 31.01 за цялата година, се получава отстъпка от 5% върху годишния данък.
Определянето на размера на патентния данък се съобразява с инфлацията и с доходите от упражняваната дейност. Стремежа е патентното плащане да е относително приравнено до ДОД за доходите на физическите лица. Във връзка с това следва да се изчислява периодично един среден очакван доход за отделните дейности и занаяти по групи населени места и към този доход да се приложи таблица за ДОД за физическите лица.


3. Приноси
Приносите са специфични плащания от определени граждани в полза на фиска, срещу облагодетелстването им за сметка на осъществени от държавата и с бюджетни средства мероприятия. Имат сходство с таксите и повинностите, но се различават от тях. Те са задължителни плащания от определена група граждани в полза на държавния или общинския бюджети като компенсация за получена от тях изгода, в резултат на извършени бюджетни разходи за комуникационни и благоустройствени мероприятия като асфалтиране на улици, прокарване на водопроводи, канализация, осветление, строеж на пътища, пристанища, жп-линии и др. Стойността на недвижимите имоти в тези райони е по-висока, поради създадените благоприятни условия. Различават се от данъците по това, че засягат ограничен кръг юридически и физически лица. Приличат си по принудителния характер на плащането.


4. Лихви, глоби, конфискации, дивидент от дружества с над 50% държавно участие
Това са плащания на лихви за просрочени държавни вземания и глоби за нарушаване на данъчното законодателство. Тези плащания не засягат всички граждани и нямат задължителен характер. Конфискациите са в полза на държавата за нарушаване на законодателството и могат да бъдат в натурална или парична форма. По бюджетите на министерствата и ведомствата се предвижда да постъпват значителни суми от дивидент. 






Няма коментари:

Публикуване на коментар